Monday, August 24

Traffic Jam VS Nasi Kerabu

Salam..pada suatu hari maka diceritakan.. hari ptama pose time keje.. apalagi sume org duk nk kuar awl..ginilah jd nye.. jam, jem, jeng.. jong le.. dr kul 5 aku smpai kul 635pm.. sib baik x plan nk msk.. dh agak dah plan aku nk bbuka di mesjid arini ngn mmber aku cancel.. dsbbkan cancel aku dh bli siap2 sejenis mknan yg mmg unik n popular di bln ramadhan ni terutama di Kota Bharu.. nk mkn nasi kerabu hitam (emm korang sure pgil nsi krabu biru) kisahh ke.. tak le.. emm mls cite jem kta citE ni lah..nasi kerabu.. ehehe

BAB 1 : PENGENALAN

Nasi Kerabu Kelantan adalah antara makanan yang unik di Malaysia. Ia tidak sama langsung dengan nasi goreng kerabu ataupun memakan nasi putih bersama sebarang kerabu (e.g: kerabu mangga, kerabu jantung (jantung pisang ye.. bukan jantung orang), kerabu perut (ehe perut!! perut apa2 pun ble asal bukan perut sesape.. tu mmg xble - ee xselera - dll). Nasi Kerabu Kelantan terbahagi kepada dua jenis, pertama nasi kerabu tumis dan kedua nasi kerabu ulam.

Nasi Kerabu ini merupakan makanan tradisi masyarakat Melayu kelantan. Namun hari ini kita dapat menikmati makanan ini diseluruh negara dengan bertebarannya anak-anak Kelantan yang berniaga makanan diluar tanah Cik Siti Wan Kembang. (KEMBANG SIKIT - ANAK KELANTAN DI PERANTAUAN - emm raya tahun ni mesti ada perjumpaan lagi...best2)

Bunga Nasi Kerabu

Nasi Kerabu Tumis dimakan bersama dengan kuah tumis seakan-akan tumis percik, manakala nasi kerabu ulam samada berwarna kuning ataupun berwarna biru. Bagi Nasi Kerabu Ulam biru, warna biru ini didapati daripada Bunga Telang Biru, Blue Pea atau nama saintifiknya Clitoria Ternatea. Bagi yang tidak mengetahui, ramai memanggilnya sebagai bunga nasi kerabu.

Antara lauk yang biasa menemani nasi kerabu iala ikan celup tepung, telur masin, daging bakar, ayam goreng biasa atau berempah. Antara ulam yang terdapat bersamanya ialah daun kesom, kacang panjang@kacang botol, mentimun, daun serai dan bunga kantan.

Suka diingatkan bahawa, menjadi kewajipan dalam hidangan nasi Kerabu Ulam ialah BUDU yang sememangnya menjadi trademark kepada Kelantan.

Nasi Kerabu Kuning - paling aku suka.. tp kt KL ssh dpt.. kalau nak mkn jgn lupa perah asam limau nipis atas ulam2 tu.. fuhhh meletoppp

Sekadar gambar hiasan - Nasi Kerabu Hitam - yg paling best ialah yg mak aku buat - aku pun terer gak msk ni..nak rasa jom dtg umah ku

Nasi Kerabu Putih - x bape suke sb kena mkn ngn tumis.. smlm buka ngn ni le.. xbest.. uwaaa

OK layan - ikhlas dari cik SITI WAN KEMBANG (Kembang semangkuk) dh beli penimbang dh nk pastikan raya ni berat aku naik 3kg..


No comments:

Post a Comment